Challenge - ELAN Recumbents BV Mistral

De Mistral groeit verder!

Sinds we 7 jaar geleden de Mistral introduceerden hebben we met de diverse
uitvoeringen veel ervaring opgedaan.
Dankzij deze ervaring kunnen we nu de nieuwste versie presenteren.
Ook in haar nieuwe outfit is de Mistral nog steeds compact,
veelzijdig, comfortabel en met haar prettige stuurgedrag even
geschikt voor dagelijks gebruik als voor een fijne toertocht.

Toepassing van nieuwe technieken maakt haar nog aantrekkelijker!

In de standaard uitvoeringen is de Mistral voorzien van een Meks Carbon geveerde
voorvork en een traploos in te stellen zithoek.
U hebt de keuze uit 3 stuurtypes, een kunststof of Challenge aluminium stoel en
diverse lichtgewicht onderdelen.

En dat nog steeds voor een heel aantrekkelijke prijs!

Prijsindicatie: 1890

Deze fiets is (mogelijk) te koop bij een van de volgende dealers:

Ervaringen

(Niet langer geregistreerd) op di 12 feb 2002 om 00:00

Ik heb onlangs een korte proefrit mogen maken op de nieuwe Mistral. Zelf rij ik nu ruim twee maanden rond op een Hurri en het eerste wat me opviel is de duidelijk hogere zit. Zelf ervaar ik het lage van de Hurri steeds minder als laag maar het verschil werd weer even duidelijk toen ik op de Mistral zat. Ik keek nu met gemak bij de meeste auto's naar binnen. En dat terwijl er toch maar 20 inch wieltjes onder zitten. Bij het wegrijden niets van het nerveuze van een Hurri. Sterker nog, deze fiets is zo stabiel dat ze (voor mij is de Mistral een vrouw) gewoon vanzelf rechtdoor lijkt te willen gaan. Dit was de eerste proefrit op een ligfiets waarbij ik na een paar honderd meter al probeerde om met losse handen te fietsen. En dat lukte al aardig, al was het maar voor een paar seconden. Laat ik het zo stellen, het was niet een gedachte die bij me opkwam bij mijn eerste proefrit op de Hurri. Doordat je meer rechtop zit kan je het gevoel krijgen meer gesteund te worden. Oftewel, je zult minder gewenningsverschijnselen hebben, bijvoorbeeld spanning in je nekspieren. De uitrusting van het model waar ik op reed was top. V-brakes voor en achter, gripshift schakelaars, spiegeltje op het stuur. Die remmen werkten ook erg prettig en direkt maar die ervaring is waarschijnlijk ook gekleurd door de problemen die ik met [url="http://www.tevreden.net/recumbent/blogger/2002_02_01_bike.php#9620419"]de remmen met mijn eigen Hurri heb[/url] (gehad). Alles bij elkaar dus een zeer prettig karretje. Yes, ladies and gentlemen, we have a winner! En nu maar hopen dat hiermee de juiste markt/mensen aangesproken kunnen worden. Het ligfietsen kan die verbreding wel gebruiken.

(Niet langer geregistreerd) op do 30 mei 2002 om 00:00

Als aspirant ligfietser heb ik zojuist een proefrit mogen maken met de nieuwe Mistral. van De Fietsenmaker in Vlissingen . rij zelf dagelijks 36km woon/werk en was al die lachende gezichten van die ligfietsers beu die je zie denken wat doe je nog rechtop. Dus naar De Fietsenmaker . daar heb ik overigens goede voorlichting en tips gekregen waar ik onderweg later vaak aan dacht zoals ontspannen sturen, en niet te zwaar trappen. Mijn eerste indruk is dat het zicht enorm meevalt en het stuur na een paar kilometer ook doet wat je wilt (je zou er overmoedig van worden). Bij het terug brengen is mijn indruk dan ook enorm positief, nu snap ik die lachende gezichten. Ik vond het een leuk fijn fietsje zou hem best willen hebben maar al die positieve berichten van de Hurri en het aanraden van De Fietsenmaker denk ik dat het die wordt.

(Niet langer geregistreerd) op zo 30 jun 2002 om 00:00

Ervaring van een nieuwe ligfietsfan: Na al een paar verschillende ligfietsen geprobeerd te hebben, was het met de Mistral meteen liefde op het eerste gezicht. Los van het feit dat ze (voor mij is het ook een ze) voldeed aan de meeste van mijn eisen (geschikt voor zowel stadsverkeer als lange tochten, bovenstuur, goede vering, ruime bagagemogelijkheid) vond ik haar ook nog eens meteen heel erg mooi! De naam is mooi en het ontwerp ook, met die zachte vloeiende lijn in het frame. Ik wist al vrij snel dat ik een bovenstuur wilde (nadat ik twee broeken gescheurd had met opstappen op een onderstuur en bij elke smalle doorgang tussen paaltjes vreesde voor mijn knokkeltjes). Toch bleek niet elk bovenstuur even prettig. Het onderstuur van de Mistral is lekker kort waardoor het in de laagste stand ter hoogte van je navel ligt en er vrij uitzicht is op de weg. Als je stil moet staan kan je er lekker voorovergeklapt op leunen tot je weer verder kan. Voor wat meer overzicht fietst ze ook heel stabiel als je even rechtop zit (bij een kruispunt ofzo) met het stuur half voorover geklapt Ik ben net 2 weken op Terschelling geweest en daar veel plezier gehad van mijn Mistral. Vooral natuurlijk bij het inhalen van zwaar zwoegende fietsers op de Hoofdweg bij tegenwind. Maar ook op de schelpen fietspaden, hobbelige zandweggetjes en op het grasveld van de camping gedraagt ze zich prima. Zelfs toen het zo hard geregend had dat de halve camping onder water stond kon ik moeiteloos door de plassen mijn tent bereiken. Prima vering! In de trein neemt ze niet veel ruimte in (wel lastig om een ligfiets met bagage in een trein te krijgen overigens) en ze past ook moeiteloos in mijn bestelautootje. Sowieso oogt de Mistral kleiner dan de meeste ligfietsen, maar dat zal wel optisch bedrog zijn door het hogere stoeltje. Ik heb het inmiddels echter vaak over mijn 'kleine rode kinderfietsje'. Kortom, een hele fijne ligfiets waar je lekker hard mee kan en ook veilig voor in de stad. En zo mooi, dat toen ik bij cycle vision in de verte een fiets zag waarvan ik dacht: "die vind ik ook wel mooi", het dichterbij gekomen toch een Mistral bleek te zijn!

(Niet langer geregistreerd) op wo 18 dec 2002 om 00:00

Na drienenhalf jaar op een M5 (wat een slechte kwaliteit was die eerste serie!) was ik toe aan een nieuwe fiets. Bij Maia Ligfietsen & skates in Dordrecht deze Mistral uitgeprobeerd. De keus voor Challenge gemaakt door een garantieverhaal van een kennis die van Challenge een geheel nieuw frame kreeg terwijl de garantieperiode van 5 jaar net was verstreken. TOP! Ik was direct verliefd op de mooie rode Mistral. Nu na een maand of drie fietsen ben ik dat nog steeds. Wat een heerlijke fiets. Ik rij dagelijks woon-werk ongeveer 40 kilometer. Geen enkel probleem. Schakelt perfect!! Veert prima.En voor mijn gevoel een perfecte afwerking. Het blijft toch leuk hoor al die blikken en opmerkingen onderweg. En bij het stoplicht bijna altijd een praatje met wildvreemden. Daarnaast ook een klein beetje reklame voor Maia, leuke winkel, uitgebreid assortiment en aardige mensen!

(Niet langer geregistreerd) op do 06 nov 2003 om 00:00

Na een week op een wizzard gereden te hebben en een dag op een hurricane heb ik toch besloten om een mistral aan te schaffen. Hij/zij stuurt zeer prettig en het comfort is zeer hoog. Ik heb ze nu twee weken geleden besteld bij Elan in nijmegen en ik wacht met smart af! Ik rijdt nu woon-werk verkeer, 17 km enkele reis op mijn bukfiets maar ik krijg toch behoorlijke rugklachten. Ik hoop dat die tot het verleden behoren.Zodra ik wat meer kilometers gemaakt heb dan horen jullie dat. Zo de eerste duizend kilometers zitten er op. Wat een fiets! Eerst even een complimentje voor ELAN in Nijmegen. Geen verkooppraatjes maar gewoon vertellen uit een onuitputtelijke ervaring. Enne probeer maar gewoon! Voor mensen die nog twijfelen over de mistral: het is een alleskunner. Hij stuurt echt zeer stabiel, het schijnt dat je dan het gevoel moet hebben om met losse handen te kunnen fietsen. Bij de mistral blijft het niet bij een gevoel alleen, het kan echt! verder is het gewoon een prima forensenfiets. Schakelt fijn en oh ja wat mijn rugklachten betreft, die behoren tot het verleden.De prijs is eigenlijk het enige nadeel. Ligfietsen blijven toch onevenredig duur t.o.v. gewone fietsen. Met een aantal aanpassingen en extra's kwam ik al snel op 2200,- Maar goed dan heb je ook wat zullen we maar zeggen.

(Niet langer geregistreerd) op zo 07 dec 2003 om 00:00

Een ligfiets kopen doe je niet elke dag. En twee ligfietsen kopen op dezelfde dag zeker niet. Dus na lang lezen en lezen en zien werd beslist om 2 Mistrals USS van Challenge te kopen bij de Ligfiets te Gent. Na vier weken wachten was het gisteren zover en konden we onze fietsen afhalen.Ik kan je zeggen dat het wachten zeker de moeite waard was want het zijn prachtige "all round" fietsen die zowel qua prijs, kwaliteit, rijgedrag en model zeker bij de top behoren. Beide fietsen werden professioneel afgesteld door De Ligfiets, zeker als je weet dat m'n vrouw maar 1,58m lang is. Maar voor een Mistral USS is dit geen probleem. Nu begint pas de echte ervaring van het rijden in een regio waar de ligfiets nog een onbekend vehikel is (West-Vlaanderen) en begin volgend jaar komen we terug met de eerste ervaringen.

(Niet langer geregistreerd) op zo 05 sep 2004 om 00:00

De Mistral is een heerlijke fiets om op te fietsen. Echter, ook de zichtbaarheid door het andere verkeer, m.n. Tracktoren en Vrachtwagens is slecht. Deze bestuurders kijken over je heen en zien je dus niet. Het is mij meerdere keren overkomen in het buitengebied tussen Apeldoorn en Olst dat ik snel mijn fiets moest parkeren in de berm. Bij een bijna ongeluk heb ik het nagevraagd. De bestuurder van een vrachtwagen had mij absuluut niet gezien. Bovenstaande ervaringen heb ik zowel op een Mistral als een Hurricane. Nu fiets ik weer op mijn Gazelle Davos (een hybride fiets). Op deze fiets heb ik een ligstuur gemonteerd. De afstand Apeldoorn/Olst (tot Pontje, 20 km) leg ik net zo snel af als op een Mistral of Hurricane (ongeveer 45 min). Maar wel veel veiliger. Wel hebben ligfietsen als voordeel dat het wel minder vermoeiend fietsen is dan op een normale fiets. Ook leg je makkelijker grote afstanden af. Maar op een normale fiets wordt je rug (ook met een open zitje) minder bezweet.

(Niet langer geregistreerd) op do 06 apr 2006 om 00:00

Na het fenomeen ligfiets te hebben ondekt en met een aantal fietsen wat uitgeprobeerd te hebben werd het een Mistral .Deze fiets bevalt mij goed en is uitermate geschikt voor mijn dagelijkse rit naar 't werk.Ik haal een gemiddelde van rond de 30 km per uur(20km enkele rit) wat mijn collega's bukfietsers die met racefietsen komen de wenkbrauwen doet fronsen, want deze heren zijn het niet gewend voorbijgestoken te worden door een ongetrainde ligger met bagage en in jeansbroek.Dit snel rijden bevalt mij zodanig goed dat ik nu een aantal snellere fietsen aan't uitproberen ben .Conclusie: deze fiets is zeer geschikt om de microbe te pakken te krijgen maar voor mij mag het al sneller dus hij staat te koop en ik zit vol ongeduld op mijn M5 SP 559 te wachten.

roland17 op za 21 mrt 2009 om 00:00

Ja, zo nu en dan mis ik hem nog steeds wel; mijn hemelsblauwe mistral met witte bagagebak, helaas gestolen op ruigoord alweer bijna twee jaar geleden. Ik vond hem niet supermooi of supersnel, maar ik had nog nooit op 1 dag 120 km zo relaxed gefietst, met zeker 15 kg aan kleding en tent en slaapzak in de bak. Mountainbikervakantiegangers met helm op en volle fietstassen voorbij zoefend met een extra inspanning, kale racefietsers aasend op inhalen voorblijvend, en dan weer relaxed fietsend van de omgeving genietend, wetend dat als het moet ik met veertig overal voorbij scheur. Maar helaas vond iemand anders mijn fietske nog mooier dan ik en besloot hem te stelen. Ik vertrouw er op dat dees persoon van wie ik uitga dat het een man was om een of andere rare waarschijnlijk spiritueel ingegeven reden, de fiets hard nodig had en heeft om voor zijn zevenkoppig gezin heen en weer naar zijn werk te zoeven om genoeg te verdienen om de boel draaiende te houden en tevens energie over te houden om zijn vrouw dagelijks degelijk te verwennen met liefde en aandacht. Zo heb ik waarschijnlijk onbedoeld een heel gezin geholpen en de stad Amsterdam zeker 3 criminelen in spé bespaard dankzij mijn fietstocht naar a'dam. Och, ligfietsen is zo mooi.

tommeke op ma 25 mei 2009 om 00:00

Mijn eerste ervaringen met ligfietsen samen met de mistral. Eergisteren van Antwerpen "die schone" gaan kijken in Hilversum naar een mooie occasie mistral OS deluxe. Ik weet niet van welk bouwjaar, maar met gesplitste achtervork dus ik denk redelijk recent. Mijn enige ligfiets ervaring is van een hurricane-tour BS die ik gehuurd had voor 2 dagen, na al de positieve opmerkingen die ik gelezen had waren de verwachtingen hoog. Wat ik huurde was een ouder model, dus met de rechte achterbrug waar de ketting over loopt. Wat een wrak was dit. Totaal niet stabiel om mee te rijden, speling op de voorvork (had hier ongetwijfeld een negatieve invloed op) en helemaal afgeleefd. Op het werk lachten de collega's me gewoon uit. Thuis gekomen na een nachtshift woon werk al mijn klachten opgeschreven en dat waren er toch wel wat. Onderandere dat ik met mijn benen tegen het stuur zat bij elke trapbeweging, redelijk irritant. Rammelen, klikpedalen is een must, onstabiel rijden, enz. Bij 'de ligfiets' Antwerpen mijn klachten nogmaals ten berde gebracht en prompt een bijna nieuwe furai BS meegekregen om eens 15min te testrijden. Wat een verschil! Zalig om mee te rijden. Ligfietsen kan dus ook ontspannend zijn! Ik ging dus een nieuwe furai kopen, het was enkel een kwestie van tijd. Dan toch op deze site bij de occasies wat beginnen volgen en gezien dat er toch wat verloop in de annonces zit. Na enkele dagen zag ik dus een mooie antraciet zwarte mistral onderstuur deluxe versie. Mijn vrees was echter dat de zithouding niet sportief genoeg zou zijn voor mij, aangezien de nieuwe mistral op de site van challenge er uit ziet als een kampeervouwstoel met wielen onder. Totaal niet elegant en veel te rechtop. De foto van de annonce was echter een sportieve houding. Om een lang verhaal kort te maken, de fiets heb ik gekocht (en het is de enige occasie die ik gezien heb) en ik ben er gisteren 75km mee gaan rijden. Wat een zalige fiets! Hij heeft echt alles wat ik verwachtte van een ligfiets. De zithouding is nagenoeg perfect, en ik kan de zit zelfs nog 1 tandje platter zetten. De voorvering is redelijk, heeft geen speling maar bij het oprijden van een kleine drempel van +/- 5cm slaat ze door en krijg je een slag op het frame te verwerken. (wist ik al van de gehuurde hurri, dus dit was geen verassing) De achtervering, heel knap en vernuftig weggewerkt onder het zitje, werkt perfect. Het onderstuur heb ik tijdens de rit van 75km 2x moeten vastzetten omdat er speling op kwam. De bout die door het frame gaat kwam helemaal los. Heb hem net met loc-tite nogmaals vastgezet met mijn thuis-gereedschap en niet met dat fiets-setje, dus nog een beetje hopen op beterschap. Als het stuur vaststaat reageert de fiets niet te bruusk maar mooi gedoseerd en is er perfect met 1 hand mee te rijden. Vandaag heb ik mijn bijna 2 jarig dochtertje zelfs op de buik meegenomen op de fiets, met 1 hand sturen en de andere hand haar vasthoudend: ze vond het zalig en kon er geen genoeg van krijgen! Aan de fiets rammelt NIETS, enkel het rustig ratelen van de ketting door de plastic geleiders, maar ik ben nog aan het twijfelen of ik deze ga behouden. De hydraulische velgremmen van magura werken goed. Op mijn MTB heb ik schijfremmen magura Julie en die durven toch af en toe wat slepen dus ik ben opgelucht dat ik terug velgremmen heb. Mijn visie is: met een MTB moet je mooi gedoseerd technisch kunnen remmen tijden afdalingen en technische stukken, met de ligfiets moet je gewoon snel kunnen stilstaan, en dan zijn velgremmen zeker zo goed. Het kleinste tandwiel vooraan heb ik nog niet praktisch gebruikt, maar ik ben van plan om achteraan een race cassette te steken zodat de vertanding met 1 tand opgaat en niet met 2 of meer zodat de trapcadans beter te behouden is. Misschien komt het dan nog van pas. Op de fiets is bij mijn weten nergens lakschade te bespeuren, zelfs geen krasjes, dus die is behoorlijk sterk uitgevoerd. Buiten 2 verbrande bovenbenen en armen van het fietsen in de zon en wat afstelprobleempjes aan de fiets heb ik niets dan lof. Er was ook een radicaldesign tas bijgeleverd en die is ook wel handig. Binnenkort begint het echte woon-werk verkeer dus nog even afwachten wat dat wordt. En als bericht aan 'de ligfiets' Antwerpen: chapeau voor de service en de vakkundige uitleg, momenteel nog op een occasie, maar de volgende wordt waarschijnlijk een nieuwe.

Om een ervaring achter te laten, moet je eerst inloggen of registreren.